
2011:
Hallo Karin,
Ik heb een 10 voor dictee.
En ik vind het fijn dat je mij hebt geholpen.
En ik heb een nieuwe DSI-XL en dat is heel leuk.
Met mij gaat het goed en ik doe echt mijn huis werk.
-woordjes
-klok
-lezen
Vanmorgen bij RT heb ik PI dictee gehad.
En ik had eind 5 een B en midden groep 6 een C. goed hè.
Groetjes D.
___________________________________________________________________________
2011:
Het gaat erg goed met N, in het begin oefende ze de woordjes omdat het moest, nu geeft ze van te voren aan: "Mam, ik ga deze keer voor één foutje of voor géén fout." Ze doet het nu echt met heel veel plezier, en ze ziet nu ook dat het werkt. Ze doet het echt goed op school, echt fijn.
De online trainer ga ik zeker bestellen, kunnen we daar mee aan de gang.
(Haar schooladvies is inmiddels bijgesteld van Vmbo-kader naar Vmbo-T/Havo)
___________________________________________________________________________
2011:
S, groep 4: Na 3 sessies in 2 maanden tijd:
Technisch lezen: op juiste niveau, E4, gekomen, DMT nog op D, maar wel sterk vooruit gegaan.
Spelling cito: van D naar B
Begrijpend lezen cito: van B naar A
___________________________________________________________________________
2012:
T. groep 5, na 3 sessies in 2 maanden tijd:
Technisch lezen van Avi E4 in maart naar E5 eind mei. 2 niveaux omhoog:
"Bedankt voor alles. Ik heb de laatste keren veel geleerd. Nu wij er achter zijn gekomen wil ik je bedanken. Ik kan er veel beter mee omgaan. Net als mijn tempo toets: eerst zat ik in eind 4, nu in eind 5. Nu ik het weet ga ik naar een andere school. Waar ze het beelddenken wel begrijpen. T."
___________________________________________________________________________
2013:
Thomas, groep 6, na 4 sessies Ik leer anders en kort traject Jamara-rekentraining:
Hoi Karin,
We willen je even op de hoogte brengen van Thomas zijn rapport:
Technisch lezen RV, Begrijpend lezen van 6,5 naar 5,5, Mondeling taalvaardigheid RV, Schriftelijke taalvaardigheid V, Dictees RV,
Toegepaste spelling was V/RV nu RV, Schrijven V, Rekenen van 6,5 naar 8,6, Topo 10, Geschiedenis 8,8, Natuur&Techniek 8,3, Verkeer 8,8
Cito: Spelling was B blijft B, Woordenschat was B blijft B, Rekenen en Wiskunde was B is A, DMT was B nu A, AVI Lezen was E6 nu E7 met instructie
Het zijn de cijfers van dit jaar, van zijn nieuwe school,
DMT was 3 jaar lang D op zijn oude school
Avi lezen was eind groep 5 op niveau van eind 4, nu zit hij op eind 7!!
Gegroeid van eind 4 naar eind 7.
Zoals je ziet een rapport om trots op te zijn, mede dankzij jouw hulp.
Begrijpend lezen moeten nu aan werken maar we hebben de laatste 3 maanden helemaal niets meer gedaan, het was even genoeg.
Hij heeft tot 3 maanden geleden ook extra instructie gehad voor begrijpend lezen.
We pakken de draad weer op als het nieuwe jaar begint.
Hij is zelf ook heel tevreden. De juffen hadden ook nog in zijn rapport geschreven; ‘je hebt laten zien dat je met jouw beelddenken goed kunt omgaan’.
We sluiten het jaar mooi af.
Nogmaals dankjewel. Ik hoop dat je nog kinderen kunt helpen.
Misschien dat ik nog een keer aanklop voor een tip voor begrijpend lezen. Nu eerst van de vakantie genieten.
Voor jou ook een hele fijne vakantie toegewenst.
Groetjes van Thomas en Desiree
N.B. Nu, begin 2015, zit Thomas in groep 8 en heeft hij wederom een waanzinnig goed rapport. Goed gedaan Thomas!!!
____________________________________________________________________________
2013:
J., groep 7, diagnose dyscalculie en vele vele uren bijles op school met als resultaat buikpijn bij de gedachte aan rekenen, na 3 sessies Jamara rekentraining: "Voor het eerst 2 zevens gehaald voor rekenen."
Inmiddels in groep 8, klaar met Jamara, kan J. foutloos getallen boven de miljoen noteren, optellen en aftrekken. Ook heeft hij geen buikpijn meer tijdens rekenen.
____________________________________________________________________________
2013:
Moeder van C., groep 8, na 3 sessies Ik leer anders:
"Er is een knop om nu we dit weten. C. heeft weer zelfvertrouwen gekregen, dat was eerst helemaal weg. Ze weet nu dat ze wèl kan leren, maar het gewoon anders moet aanpakken."
____________________________________________________________________________
2013:
J., groep 8, na Jamara-rekentraining:
Het oefenen met de Jamara-training heeft echt wat opgeleverd! Mijn dochter kwam vandaag enthousiast uit school. Ze was de enige in de klas met 0 fout voor de rekentoets.
Een trotse moeder
____________________________________________________________________________
2013:
V., groep 8, (een hekel aan remedial teaching die hij vele jaren op school kreeg, dmv herhaling, herhaling zonder enig effect), na 4 sessies Ik leer anders mooie punten voor spelling, en een sterk verbeterd handschrift: "Karin, dankjewel. Jij hebt mij echt geholpen. Eindelijk iemand die mij echt kon helpen. Ik dacht al dat ik niet dom was, en nu weet ik het zeker."
_____________________________________________________________________________
2014:
L., groep 5, slaapt nu de meeste nachten helemaal door.
_____________________________________________________________________________
2014:
D., groep 5, na Jamara-training, kan nu op het gewone niveau weer meedoen met rekenen.
_____________________________________________________________________________
2014:
R., brugklas, weet nu de voor hem beste manier om te leren. Nu komen de voldoendes.
_____________________________________________________________________________
november 2014, op mijn facebookpagina geplaatst:
"Wat ben je aan het doen?" staat altijd zo mooi bovenaan Facebook. Welnu, ik ben nu even gewoon helemaal superblij en trots aan het wezen. Ik heb zojuist een meisje van 6, met problemen waar niemand zich tot nu toe raad mee wist, en daardoor niet naar school toe kon, voor de 4e keer behandeld met de Masgutova Neuro-motorische Reflexintegratietechnieken. Haar ouders waren zo ontzettend blij hoe enorm ze in de afgelopen 2 weken vooruit is gegaan en somden het even voor me op: 1.ze is rustiger, 2.de hond wil eindelijk uit zichzelf bij haar op schoot zitten, 3.ze doet ineens wat van haar gevraagd wordt, 4.ze komt uit zichzelf bij ouders terug als ze vriendinnetjes is wezen begroeten, 5.ze overlegt tijdens spel met haar speelmaatjes, 6.ze kan van steen tot steen springen met behoud van evenwicht, 7.ze toont ineens interesse voor de dingen om haar heen, 8.babygedrag neemt zienderogen af..... Ouders hebben het gevoel de "Holy Grail" gevonden te hebben. Al die kleine stapjes die bij de meeste kinderen zo vanzelfsprekend goed gaan.... Nu gaat het ook bij hun dochter lukken.
YES!!! Dit is dus waarom ik doe wat ik nu doe!! Ik ging er bijna een beetje van naast mijn schoenen lopen. Mijn weekend is in ieder geval goed begonnen.
aanvulling juni 2015:
Inmiddels heeft dit meisje zo'n goede vooruitgang geboekt dat ze na de zomervakantie 'gewoon' naar een school voor speciaal basisonderwijs toe kon, in haar eigen woonplaats. Dat gaat gewoon goed.
______________________________________________________________________________
2015:
In januari mocht ik Marijn van 10, zoon van Loes en Jan, gaan begeleiden met behulp van de Masgutova Neuro-Sensory-Motor Reflex Integratie-technieken. Een lieve knul, met nog veel belemmeringen. Een hele uitdaging vond ik het, maar met alle vertrouwen begon ik eraan. Er was zoveel goeds voor hem te winnen, zoveel talent in dit prachtige kereltje, dat er niet goed uit kon komen. Zijn moeder Loes zette zich vol overgave in om samen met Marijn de opgedragen oefeningen te doen. Al snel waren de eerste en prachtige verbeteringen zichtbaar; rechtop lopen, een heldere blik, betere beheersing bij het gebruiken van zijn kracht, betere regulatie van zijn emoties, en nog veel meer dingen die bij andere kinderen zo vanzelfsprekend goed gaan. Voor hem zo bijzonder.
Loes ging in mei dit jaar zelf de integratietechnieken van Masgutova leren, en heeft nu de tools om precies te weten welke reflexen van haar zoon haar hulp nodig hebben.
En dan begin juli.... een berichtje op mijn telefoon van Loes: "Jij hebt de primeur. Hij fietst!"
Zijn droom! Geweldig! Ik ben ape-trots dat ik hier een klein aandeeltje in heb. En vooral gewoon heel gelukkig en dankbaar om deze fantastische behaalde mijlpaal. Kijk voor het hele verhaal op www.masgutovanederland.nl
______________________________________________________________________________
2016 Moeder van H, groep 8, na combinatie van reflexintegratie en training Jamara, Visueel, Lateralisatie en Werkgeheugen:
Het gaat heel erg goed met H. Ze is zo enorm gegroeid de laatste paar maanden. Ze is open, zegt wat ze denkt, stelt veel meer vragen en lijkt meer naar buiten georiënteerd (zichtbaar nu..) Op school lijkt het goed te gaan. Ze heeft een vmbo-tl advies gekregen. Iets wat we wel gehoopt hadden, maar nooit hadden verwacht. Leerkrachten geven aan: We zien nu wie ze is, ze is aanwezig in de klas (soms ook negatief, maar ze zijn blij dat ze zich uit).
We hebben H. aangemeld op het Willem II college. Ze wilde graag naar de muzische afdeling, richting drama. Ze heeft auditie gedaan en ze is toelaatbaar op die afdeling. Ik ga er vanuit dat ze wordt aangenomen op de school.
We zijn ervan overtuigd dat jouw werk hiertoe heeft bijgedragen. Het lijkt net of H. steeds meer gaat bloeien…en dat is heel fijn! Dankjewel en ga door met je mooie werk!
_____________________________________________________________________________________________________________
2018 Moeder van T, groep 5, nog in behandeling met combinatie MNRI, Visuele training en Lateralisatie:
We hebben vandaag een heel fijn gesprek gehad met de leerkracht van T.. Ik had jouw boek meegenomen en ze een alinea laten lezen waarin ik T. helemaal herken. De juf van nu zat er ook bij en herkende het ook zeer bij T..
Haar nieuwe meester is zeer geïnteresseerd in hoe en wat de therapie allemaal doet en gaat doen bij T..
Wil het boek ook graag een keer lezen.
Gisteren heeft T. haar rapport gekregen en, wauw, wat zijn we beretrots op haar!
Met lezen zit ze voor het eerst sinds groep 3 op niveau, E5 behaald:).
Met rekenen en woordenschat is ze 12 dle omhoog gegaan.
En ze is in 5 vakken in punten goed vooruit gegaan.
Ze is zelf ook heel trots op wat ze voor elkaar geboxt heeft!
Wilde je dit kadootje toch nog even meegeven voor de vakantie.
_______________________________________________________________________________
2018 R., groep 5, nog in behandeling met alléén MNRI, (inmiddels 9 maanden) stuurt me op een dag spontaan een mailtje:
Hoi karin het gaat
Steeds beter op school
Heel fijn veel groetjes
r.
______________________________________________________________________________
Febr. 2019 Moeder van M., 8 jaar, in 2017/2018 in behandeling geweest met MNRI en visuele training vanwege o.a. leesproblemen, stuurt me een berichtje:
"Hoi Karin,
M. kwam heel enthousiast thuis dat ze Avi Plus niveau gehaald had, en dat ze nu geen Avi toetsen meer hoefde te doen. Ze was zo blij! Ik moest zelf even opzoeken wat het betekende.... Ik zei 'dat moeten we ook even aan Karin laten weten.'
M. leest heel veel boeken. Niet aan te slepen...... en het is nog maar zo kort geleden dat ze zoveel moeite had met lezen!
Groetjes, I."
______________________________________________________________________________
Dec. 2020: Evaluatie door ouders van N., 12 jaar, na jaar begeleiding met inzet van visuele training, schrijfremediëring en MNRI reflexintegratie:
"N. begon uiterst onzeker en heeft al snel veel geleerd over zijn lichaam; het hoe en waarom. Reflexen zijn zichtbaar verbeterd. Niet alleen in sport zichtbaar, maar ook op school. Het geeft hem meer rust en plezier op school. Gelijk met de behandeling zien we ook zijn schoolprestaties in stijgende lijn komen. N. geniet hier zichtbaar van."
Daar wil ik zelf nog aan toevoegen dat dankzij N.'s actieve inzet ook zijn handschrift en visuele vaardigheden goed verbeterd zijn.
_______________________________________________________________________________
Febr. 2021: Moeder van C., 11 jaar: "Karin heeft onze zoon heel goed kunnen helpen met zijn motoriek, waardoor zijn problemen met schrijven op school zijn opgelost. Daarnaast had onze zoon concentratieproblemen en voelde daardoor zijn eigen grenzen niet. Door de oefeningen van Karin heeft hij geleerd om zijn grenzen te voelen en te trainen. Hierdoor kan hij nu veel beter aangeven wat hij nodig heeft en heeft hij minder last van spanningen in zijn lichaam."