
Leerproblemen kunnen ook ontstaan door onjuiste samenwerking van de ogen of problemen met het richten. Niet iets waar je als ouder of leerkracht in eerste instantie aan denkt.
Er is een verschil tussen visuele problemen en onscherp zien. Een kind met ogenschijnlijk 'scherpe' ogen (dat wordt door schoolarts, oogarts of opticiën getest) kan wel degelijk gehinderd worden door visuele problemen. 'Zien' is namelijk veel meer dan scherp kunnen kijken alleen; de verwerking en het begrijpen van hetgeen gezien wordt, vindt plaats in de hersenen. Hoe snel gebeurt dat (verwerkingssnelheid)? Hoeveel energie kost het zien? Wat is de kwaliteit van de waarneming? Is er genoeg energie over om e.e.a. onder woorden te brengen? Kortom: er moet een kwalitatieve test gebruikt worden om dit te weten te komen.
Op school zou een eerste signalering kunnen zijn:
het leren
Het leren verloopt moeizaam en traag. Er treden problemen op met (begrijpend) lezen. De motivatie voor het leren loopt terug. Rekenproblemen gaan vaak samen met een minder goede visueel-ruimtelijke ontwikkeling.
lezen
Terugzakken van tempo na korte tijd gelezen te hebben, hoofdpijn.
visuele discriminatie
Kinderen blijven moeite houden met het onderscheiden van letter- of cijfertekens. Vaak blijken accommodatieproblemen (van de ogen) ten grondslag te liggen aan het niet snel en efficiënt kunnen onderscheiden van kleine verschillen. Vaak, maar niet altijd, gaat dit samen met motorische ontwikkelingsproblemen.
het schrijven
De afstand tussen de ogen en het schrift wordt steeds korter. De gewenste afstand is de lengte van de onderarm van het kind.
lichaamshouding
De lichaamshouding kan tonen dat het kind een visueel probleem tracht te compenseren. Denk bijvoorbeeld aan scheef houden van het hoofd bij het kijken.
In een onderzoek kan ik achterhalen of je ogen goed kunnen volgen, samenwerken en richten. Als de problemen hiermee niet al te groot zijn kun je dit onder mijn begeleiding gaan oefenen. Bij trouw oefenen merk je al snel resultaat. De meeste kinderen zijn tussen de 5 en 7 maanden op het gewenste niveau.
Bij vermoeden of signaleren van grotere problemen verwijs ik door naar een van de best opgeleide experts op dit gebied in Nederland:
Dhr. Rob Gevers van Oogbalans Berlicum.
Kijk eens naar het korte filmpje hieronder om te zien tot welke leesfouten een convergentieprobleem leidt.
(bron: Centrum voor Nieuwe Leerstrategieën)
Er is een verschil tussen visuele problemen en onscherp zien. Een kind met ogenschijnlijk 'scherpe' ogen (dat wordt door schoolarts, oogarts of opticiën getest) kan wel degelijk gehinderd worden door visuele problemen. 'Zien' is namelijk veel meer dan scherp kunnen kijken alleen; de verwerking en het begrijpen van hetgeen gezien wordt, vindt plaats in de hersenen. Hoe snel gebeurt dat (verwerkingssnelheid)? Hoeveel energie kost het zien? Wat is de kwaliteit van de waarneming? Is er genoeg energie over om e.e.a. onder woorden te brengen? Kortom: er moet een kwalitatieve test gebruikt worden om dit te weten te komen.
Op school zou een eerste signalering kunnen zijn:
het leren
Het leren verloopt moeizaam en traag. Er treden problemen op met (begrijpend) lezen. De motivatie voor het leren loopt terug. Rekenproblemen gaan vaak samen met een minder goede visueel-ruimtelijke ontwikkeling.
lezen
Terugzakken van tempo na korte tijd gelezen te hebben, hoofdpijn.
visuele discriminatie
Kinderen blijven moeite houden met het onderscheiden van letter- of cijfertekens. Vaak blijken accommodatieproblemen (van de ogen) ten grondslag te liggen aan het niet snel en efficiënt kunnen onderscheiden van kleine verschillen. Vaak, maar niet altijd, gaat dit samen met motorische ontwikkelingsproblemen.
het schrijven
De afstand tussen de ogen en het schrift wordt steeds korter. De gewenste afstand is de lengte van de onderarm van het kind.
lichaamshouding
De lichaamshouding kan tonen dat het kind een visueel probleem tracht te compenseren. Denk bijvoorbeeld aan scheef houden van het hoofd bij het kijken.
In een onderzoek kan ik achterhalen of je ogen goed kunnen volgen, samenwerken en richten. Als de problemen hiermee niet al te groot zijn kun je dit onder mijn begeleiding gaan oefenen. Bij trouw oefenen merk je al snel resultaat. De meeste kinderen zijn tussen de 5 en 7 maanden op het gewenste niveau.
Bij vermoeden of signaleren van grotere problemen verwijs ik door naar een van de best opgeleide experts op dit gebied in Nederland:
Dhr. Rob Gevers van Oogbalans Berlicum.
Kijk eens naar het korte filmpje hieronder om te zien tot welke leesfouten een convergentieprobleem leidt.
(bron: Centrum voor Nieuwe Leerstrategieën)