
WAT IS BEELDDENKEN?
Beelddenkers is de meest gebruikte Nederlandse benaming voor mensen die grotendeels hun visueel-ruimtelijk geheugen gebruiken. Ieder mens denkt wel voor een deel in beelden; als iemand u vraagt om iets te beschrijven, bijvoorbeeld uw huis, dan neemt u het beeld van uw huis voor ogen en benoemt wat u ziet. U gebruikt op dat moment uw visueel-ruimtelijk geheugen. Als iemand voor een belangrijk deel gebruik maakt van zijn visueel-ruimtelijk geheugen noemen we diegene een beelddenker.
Wetenschappelijke onderbouwing:
- In het onderzoek "Rise and Fall of Immediate and Delayed Memory" van de Universiteit van Amsterdam onder leiding van Prof. dr. Jaap Murre, dat gehouden is onder 28.000 mensen, is geconcludeerd dat "Individueën te karakteriseren zijn als hebbende een goed verbaal geheugen ofwel een goed visueel-ruimtelijk geheugen". Momenteel wordt beelddenken door Jaap Murre nader onderzocht. De resultaten worden binnenkort verwacht.
- De Amerikaanse Linda Ph.D Kreger-Silverman ontdekte dat zowel hoogbegaafde kinderen als kinderen met een leerachterstand goed presteerden in visueel-ruimtelijke taken. Maar waar hoogbegaafde kinderen ook de auditief-volgordelijk aangeboden lesstof kunnen begrijpen en onthouden, haakt de andere groep af. Zij zijn afhankelijk van visueel-ruimtelijke lesmethodes. Meer hierover kunt u lezen in het onderzoek 'Upside-Down Brilliance: The Visual-Spatial Learner', dat als boek kan worden gekocht.
Een kleine greep uit beide onderzoeken vind u onder het kopje 'wetenschap' op deze website.
Ondanks het feit dat de wetenschap er in Nederland nog niet helemaal uit is, vind ik het belangrijk om zo snel mogelijk wat met deze kennis te doen. We kunnen voorkomen dat kinderen met een minder goed functionerend verbaal geheugen ook nog eens achterstand krijgen op andere vakgebieden. Zij hebben het nodig dat u hun valkuilen en hun kracht (her)kent. Ook vragen zij tevens adequate visuele ondersteuning. Dat zijn dus niet zomaar plaatjes, maar visueel inzichtelijk ondersteunende. Een kundig 'Ik leer anders' coach kent daarvoor de criteria en kan deze aan anderen leren.
Maar liever nog zouden leerkrachten zo snel mogelijk moeten leren om deze kinderen zelf te herkennen en de lesstof naar hun prachtige leerstijl te 'vertalen'. Daarvan profiteren alle kinderen in de klas.
Beelddenkers is de meest gebruikte Nederlandse benaming voor mensen die grotendeels hun visueel-ruimtelijk geheugen gebruiken. Ieder mens denkt wel voor een deel in beelden; als iemand u vraagt om iets te beschrijven, bijvoorbeeld uw huis, dan neemt u het beeld van uw huis voor ogen en benoemt wat u ziet. U gebruikt op dat moment uw visueel-ruimtelijk geheugen. Als iemand voor een belangrijk deel gebruik maakt van zijn visueel-ruimtelijk geheugen noemen we diegene een beelddenker.
Wetenschappelijke onderbouwing:
- In het onderzoek "Rise and Fall of Immediate and Delayed Memory" van de Universiteit van Amsterdam onder leiding van Prof. dr. Jaap Murre, dat gehouden is onder 28.000 mensen, is geconcludeerd dat "Individueën te karakteriseren zijn als hebbende een goed verbaal geheugen ofwel een goed visueel-ruimtelijk geheugen". Momenteel wordt beelddenken door Jaap Murre nader onderzocht. De resultaten worden binnenkort verwacht.
- De Amerikaanse Linda Ph.D Kreger-Silverman ontdekte dat zowel hoogbegaafde kinderen als kinderen met een leerachterstand goed presteerden in visueel-ruimtelijke taken. Maar waar hoogbegaafde kinderen ook de auditief-volgordelijk aangeboden lesstof kunnen begrijpen en onthouden, haakt de andere groep af. Zij zijn afhankelijk van visueel-ruimtelijke lesmethodes. Meer hierover kunt u lezen in het onderzoek 'Upside-Down Brilliance: The Visual-Spatial Learner', dat als boek kan worden gekocht.
Een kleine greep uit beide onderzoeken vind u onder het kopje 'wetenschap' op deze website.
Ondanks het feit dat de wetenschap er in Nederland nog niet helemaal uit is, vind ik het belangrijk om zo snel mogelijk wat met deze kennis te doen. We kunnen voorkomen dat kinderen met een minder goed functionerend verbaal geheugen ook nog eens achterstand krijgen op andere vakgebieden. Zij hebben het nodig dat u hun valkuilen en hun kracht (her)kent. Ook vragen zij tevens adequate visuele ondersteuning. Dat zijn dus niet zomaar plaatjes, maar visueel inzichtelijk ondersteunende. Een kundig 'Ik leer anders' coach kent daarvoor de criteria en kan deze aan anderen leren.
Maar liever nog zouden leerkrachten zo snel mogelijk moeten leren om deze kinderen zelf te herkennen en de lesstof naar hun prachtige leerstijl te 'vertalen'. Daarvan profiteren alle kinderen in de klas.